Wydawanie dowodów osobistych
I. PODSTAWA PRAWNA: 1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 113, poz. 993 ze zm.). 2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 47, poz. 384). II . WYMAGANE DOKUMENTY: 1. Wypełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego (wniosek do pobrania w Urzędzie Gminy Sieroszewice pok. nr 4 lub poniżej). 2. Dowód osobisty (nie dotyczy osób ubiegających się o dowód osobisty po raz pierwszy lub osób, które zagubiły dotychczas posiadany), 3. Zaświadczenie o utracie dowodu osobistego (dotyczy osób, które utraciły posiadany dowód osobisty. Zaświadczenie podlega zwrotowi przy odbiorze nowego dowodu osobistego), 4. Dwie jednakowe, wyraźne fotografie, odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby, o wymiarach 35x45 mm, przedstawiające osobę w pozycji lewego półprofilu z widocznym całym lewym uchem, bez nakrycia głowy (nakrycie w przypadku posiadanego zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej), bez ciemnych okularów (ciemne okulary tylko w przypadku orzeczenia o stopniu niepełnosprawności z powodu choroby oczu), 5. Odpis aktu urodzenia dla osób ubiegających się o dowód osobisty po raz pierwszy urodzonych poza Gminą Sieroszewice, 6. Odpis aktu małżeństwa dla osób ubiegających się o dowód osobisty po zawarciu związku małżeńskiego poza Gminą Sieroszewice, 7. Dokument ze zdjęciem (legitymacja szkolna lub paszport – dotyczy osób pełnoletnich ubiegających się o wydanie dowodu osobistego po raz pierwszy). W przypadku braku ww. dokumentów osoby pełnoletnie składają wniosek o wydanie dowodu osobistego w obecności rodzica (opiekuna). 8. Na żądanie organu – poświadczenie obywatelstwa lub inny dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby. III. OPŁATY: Nie pobiera się IV. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA: Stanowisko ds. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych V. TRYB ODWOŁAWCZY: Brak VI. UWAGI: Składanie wniosku: - Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście. - Wniosek o wydanie dowodu osobistego dla dzieci do 13-go roku życia składają oboje rodzice (opiekunowie) wraz z dzieckiem (od 5 roku życia). - Wniosek o wydanie dowodu osobistego osoby niepełnoletnie (powyżej 13-go roku życia) składają w obecności jednego z rodziców (opiekuna). Odbiór dowodu osobistego: - Osoby pełnoletnie odbierają dowód osobisty osobiście okazując posiadany dowód osobisty i oddając część B formularza otrzymaną przy złożeniu wniosku. - Osoby niepełnoletnie – powyżej 13-go roku życia odbierają dowód osobisty osobiście okazując legitymację szkolną lub paszport oraz oddając część B formularza otrzymaną przy złożeniu wniosku. - W przypadku dowodu osobistego dla dzieci do 13-go roku życia dowód osobisty odbiera jeden z rodziców (opiekun) okazując posiadany dowód osobisty oraz oddając część B formularza otrzymaną przy złożeniu wniosku. WZÓR WNIOSKU - pdf. |
Data modyfikacji: 2016-12-01 10:47:59
Autor: Stanowisko ds. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych - Krystyna Kłysz
Opublikowane przez: Roman Sodolski